http://takky-journeyofmylife.blogspot.com/search/label/travel

Sunday, February 8, 2015

Puding Biskut Marie

Finally ada gak entry ilmiah dari aku untuk tahun 2015 nie. Hari nie nak cerita sikit saat-saat berjaya ye aku memasak dekat dapur (Hahahaahaaha, poyo nak mampus) sebab selalu ye masuk dapur atas alasan nak makan saja dan bukan nak tolong masak. Jadi hari ini ambil kesempatan untuk cuba resipi yang aku jumpa dalam FB tentang cara-cara nak buat puding biskut, cuma aku modified sikit ikut cara aku.

Bahan-bahan
  1. 10 keping biskut jagung ---> guna 13keping biskut marie sebab nak habiskan biskut tu terus.
  2. 1/2 tin kecik susu pekat ---> sukat guna cawan paling kecik dalam rumah sebab ada tin susu besar je
  3. 2 biji telur
  4. Air
  5. Blender
  6. Tempat kukus
Cara-cara
  1. Campak semua biskut tadi dalam mangkuk dan jirus air kosong untuk bagi dia rendam sampai lembik.
  2. Sementara tu, pecahkan telur dan masukkan isi dia dalam blender sekali dengan susu tadi.
  3. Blender telur + susu tadi sampai agak-agak dia dah sebati.
  4. Biskut yang rendam tadi ditoskan dan masukkan sikit-sikit dalam blender. Pastikan cuba buang air serapan dari bisku tu sekali kalau boleh. aku pun tak tahu kenapa tapi memang aku tos betul-betul masa tu.
  5. Dah masukkan semua biskut tadi dalam blender yang berisi telur + susu tadi, blendkan semuanya sampai semua bahan tu sebati.
  6. Panaskan tempat kukus tu sampai air gelegak atau asap dah keluar (part ni mak aku yang tolong buatkan. Kalau aku buat, jahanam nanti tempat kukus mak aku tu aku rasa)
  7. Dah siap blend, masukkan hasil yang dah diblend tadi ke dalam loyang atau mangkuk seramik atau sama waktu dengannya. (tak tahu istilah yang sesuai untuk mangkuk yang aku guna tu) 
  8. Bila dah pasti tempat kukus tu dah panas, baru masukkan loyang atau mangkuk tadi ke dalam tempat kukus tu selama 30 minit.
  9. Habis 30 minit pertama, tutup api dan keluarkan mangkuk tadi dan bagi dia sejuk sekejap.
  10. Bila mangkuk dah sejuk, masukkan mangkuk tadi ke dalam peti sejuk pula selama 30 minit.
  11. Dah siap dan boleh dimakan bersama keluarga.
[pencahayaan dari kamera agak over sikit masa nie, tu yang nampak cantik je gambar nie]

*adik aku cakap, masa mangkuk tu dah keluar dari tempat kukus tu panas-panas....sepatutnya terbalikkan mangkuk tu kat atas pinggan rata untuk bagi puding tu keluar dan tak melekat dekat mangkuk tu, tapi aku tak buat pun sebab tak tahu pasal benda tu.
**mak aku cakapkan, masa nak kukus tu jangan ditutup mangkuk tu dengan penutup mangkuk yang dah sedia ada tu. Masukkan je mangkuk yang dah berisi tu dalam tempat kukus dan tutup dengan tudung tempat kukus tu

Amacam, senang tak? Bagi mana-mana yang tak reti nak masak tapi teringin nak masak juga, boleh la cuba cara ni. Korang guna je la biskut apa pun yang ada dekat rumah korang tu asalkan biskut tu ialah biskut kering dan bukan biskut krim. Kalau guna biskut krim, rosaklah nanti krim tu bila rendam dengan air nanti (nie fikir logik aku je la).

Ok, jumpa lagi dalam entri lain akan datang.

No comments:

Kisah2 Sebelum Ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...