http://takky-journeyofmylife.blogspot.com/search/label/travel

Tuesday, November 9, 2010

Kenape Pengalamanku Tidak Sama Macam Orang Lain???

beberapa hari yang lepas.....
aku bace entry dari blog kak zara dan sylver room....
kesah ttg kelebihan dan kekurangan menjadi anak sulung....
begitu juga entry mengenai kelebihan dan kekurangan bila menjadi anak bongsu....

kenape layanan orang lain terima tak sama dengan aku???

sedey....
itula yang boleh aku gambarkan selepas membaca entry2 tersebut....
(anda boleh klik pada kelebihan & kekurangan utk lebih lanjut)
sebab tidak jarang menerima layanan seperti itu....

aku pernah menjadi anak bongsu selama 8 tahun....
dan merupakan anak sulung lelaki dalam keluarga aku....
standart la anak lelaki sulung....
mesti abah akan manjekan kite lebih....
(panggilan aku utk ayah aku)
betul tak????

pada mulanya....
aku amat2 rapat dengan abah....
bila abah nak kemana je...
aku akan tanya dan abah akan jawab sambil senyum....
dia jarang marah aku....
jika nak dibandingkan dengan kakak2 aku yang lain...

namun sejak kami berpindah ke rumah baru....
perasaan itu bagai tertinggal di rumah lama....
tidak mahu berpindah bersamaku....
abah mula jauhi daripada aku.....
jauhi itu bermaksud makin banyak kerja di luar kawasan....
tidak seperti dulu lagi....

bila abah balik dari outstation....
dia pasti akan belikan mainan ala2 ????
aku tak ingat name mainan itu....
tapi yang pasti isi mainan dia bermula dari huruf A - Z.....
(hanya kanak2 awal '90 je kot yang last main mainan nie)
mulanya mmg la gembira....
tapi kalau setiap kali belikan benda yang sama...
mesti bosan dan pelik bukan???
aku pernah tanya mama....

aku: kenapa abah suke beli mainan yang sama je bile outstation???
mama: abah kan sebuk keje, dia lupa la 2 tapi sekurang2 ye dia belikan mainan jugak kan???
aku: hmph...(sambil tunduk berlalu dari situ sambil cuba memahami situasi)

bila adek aku lahir....
aku la orang yang paling gembira....
masakan tidak...
dapat adek baru, kali pertama pulak tu....
mulanya aku bersungguh2 jaga adek aku....
tapi awal2 je la...
sebab bila tengok semua orang layan adek dengan special....
aku mula rase jelez....
aku pernah merajuk sebab hal yang remeh tu aje...
bila abah dapat tahu...
dia mula pujuk aku dan tanya apa masalah aku....
aku pun cakap la yang semua orang dah tak suke aku.....
dah tak layan macam dulu.....
semua yang aku buat salah....
bila kakak aku yang cari pasal dengan aku dulu pun....
mak aku akan salahkan aku atas sebab kakak aku tu pompuan....
(1 of my sis is my strong enemy when im kids)
lega rase ye bila dah bagi tahu abah....

malangnya....
bila aku turun dari bilik aku....
semua hanya senyum kambing....
bila aku nak mula merajuk....
mereka akan ulang ayat yang aku cakap pada abah....
masa tu aku fikir...

"kenapa abah perlu bagi tahu dekat orang lain?"

sejak dari peristiwa itu....
aku tidak pernah lagi nak bercerita tentang masalah aku....
pada abah....
pada keluarga aku...

aku hanya akan bagitahu masalah aku...
bila ada perkara remeh-temeh....
ataupun bila didesak ...
(hanya berlaku bila dorang tahu masalah besar aku)

jadi...
bila aku membaca entry2 yang ditulis oleh kak zara....
dan juga entry dari sylver room.....
aku hanya mampu tersenyum di muka sahaja...
dan membayangkan aku sedang melakukan situasi seperti itu....

walaupun aspek kekurangan ini....
masih berlaku pada aku hingga sekarang....
namun aku buat endah tak endah saja....
mungkin kerana faktor aku duduk asrama...
dari tingkatan 1 hingga sekarang....
membuatkan aku sudah lali dengan arahan...
mahupun suruhan yang diberi.....

aku akan hadapi situasi ini dengan...
  1. diam (especially bila kene ceramah dengan parentz aku)
  2. melawan cakap & sindir (usually dengan kakak2 aku bile nak buli aku)
  3. membebel (pada adek aku yang sengal + bebal = pemalas )
bila aku kenangkan balik....
aku lebih suke duduk asama dari rumah....
sebab ade ramai kawan yang boleh bertukar-tukar cerita....
ade seniur dan juniur yang boleh mendengar dan mengadu masalah....
(ok, rase ye tak de kaitan dengan tajuk entry)

namun bila duduk asama....
aku rindukan keluarga aku....
tapi bile sampai aje kat umah...
dalam otak aku cuma fikir.....

"cepat hari ahad, aku tak tahan duduk umah dan disuruh buat itu dan ini"

adakah  peribahasa,
~jauh bahu wangi, dekat bau tahi.~.
sememangnya wujud???
korang fikir2 kan la sendiri....

6 comments:

Anonymous said...

hey.. kenapa ni

takky said...

nothing....
just imagine kan best law dpt rase ape yg org len rase...
bace la psal kelebihan dan kekurangan yg dilink kan...
klik je kat c2....

FahruL said...

hargai ape yg ade...
sumer dah besar tu..
boleh duduk sembng elok2..
nnti bile dh xde sedih jdikny...
bincang elok2..
air dicincang xkn putus..
peribahasa mcm tu pn ade gk..jgn lupa uh...

takky said...

thankz fakhrul....
for ur comment....

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

dik, it's not necessarily happy or sad as I might encountered or Sheri (Sylver Room) encountered in our life. Sometimes U'll realize yours is better.

:)

takky said...

just tetibe teringat kesah lame...
owh, why im always remember the dark site???
hope their are lighting show me true way of life....
n make me remember the sweet memories...

Kisah2 Sebelum Ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...