http://takky-journeyofmylife.blogspot.com/search/label/travel

Saturday, November 27, 2010

Adakah Kehilangan Itu Perlu Untuk Memajukan Diri????

kehilangan?
kadang kala kita tidak sedar....
yang benda @ perkara @ seseorang itu penting buat kite....
kita alpa dan leka kerna masih ada unsur2 tersebut....
tanpa kita sedar yang ianya penting buat kite....
ya...
penting untuk seumur hidup...

[ video ini aku jumpe dekat wall FB akak senior aku ] 

walaupun ini hanya karikatur...
(atau lebih dikenali sebagai manga)
namun jangan sesekali kita abaikan nilai moralnya....
acap kali manusia memperlekehkan animasi...
kerana baginya ia hanya sebuah fantasi yang sia2...
dan tidak membawa apa2 makna kepada mereka...

sedarkah anda semua...
bahawa kita boleh belajar moral kehidupan...
hanya daripada animasi?????
sama seperti kita belajar KOMSAS di sekolah menengah...
hanya aplikasikan pembelajaran kita itu...
semasa kita menonton animasi....

aku sedar...
yang semua ini hanya berkekalan buat semntara waktu sahaja...
namun apabila kita sedar yang sesuatu yang penting itu...
HILANG didepan mata kita...
secara automatiknya MUNGKIN kita akan berubah....
(bagi sesetengah pihak)

sebagai contoh dalam video tersebut....
nobita seorang pelajar yang paling corot didalam kelasnya...
selalu disindir dan diperbodohkan oleh kawan2 kelasnya....
namun kerosakkan doraemon telah merubah seluruh perjalanan hidupnya....
daripada bodoh menjadi seorang engineer yang berjaya....
daripada malas menjadi seorang pelajar yang lebih hebat dari dekisugi.....

seperti yang aku katakan sebentar tadi...
kita hanya sedar untuk sementara sahaja...
kemudian kita akan alpa...
kerana sifat manusia itu sememangnya alpa....
namun jika kehilangan itu amat BESAR buat mereka....
secara tidak langsung mereka akan memajukan diri....
sama ada ke arah positif ataupun negatif...
(mengikut kesan kepada seseorang akibat dari kehilangan itu)

aku bukannya mengajar....
bahkan aku tiada lesen yang sah untuk mengajar...
izinkan aku mencoret kisah ini....
agar kita dapat menghayati hidup kita....
aku cume ingin berkongsi sahaja...
sementara masih sempat dikongsi buat kalian semua...
sebelum diganti dengan kesedihan yang sentiasa singgah dalam hidupku...

MSG: termenung ketika mandi tadi dimana aku menjadi Detective Conan yang mengejar pembunuh yang membunuh ahli keluargaku semasa hari pengebumian mereka, kenapa boleh sampai ke situ sekali menunganku itu??? adakah ini salah satu simtop sakitku ini???

1 comment:

yui said...

aku suka doraemon =p

Kisah2 Sebelum Ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...