http://takky-journeyofmylife.blogspot.com/search/label/travel

Saturday, October 19, 2013

Ink Punca Masalah Printer...

Tu dia, bukan main panjang lagi tajuk entri kali ini. Niat aku tulis nie memang nak mengada-gada kejap sebab geram bebenar setelah hampir atau dekat 3 jam aku bertungkus-lumus-kulus nak betulkan printer aku nie. 

Ceritanya macam nie, masa aku balik rumah minggu lepas....aku tanyalah kakak aku kot-kot ade ink printer lebih sebab printer yang aku pakai nie memang dah jarang orang rumah pakai memandangkan printer nie cuma respond dengan window XP je (tapi aku jumpa software yang boleh buat printer nie detect window7 aku) Jadi lepas dok tanya akak dan adik aku ada ke tak ink lebih nie, adik aku pun jumpa dengan muka yang masam sebab aku dok kacau dia main gama masa tu. Printer aku nie jenis lama (HP punya) jadi memang payah sikit nak cari ink nie kat kedai-kedai printer (malas sebenarnya nak cari + jimat duit). Jadi lepas dah jumpa ink yang adik aku bagi tu, aku pun duduk la diam dalam keadaan bersuka ria sebab tak payah nak membazir duit beli ink printer walaupun bukan pakai duit aku pun. 

Masa dah sampai kat UMT nie, aku pun nak print nota-nota aku sebab aku tak print nota dekat rumah (bila dah duduk rumah, memang payah nak buka bahan belajar nie). Masa print nota pertama, printer aku nie cetak lambat sangat, cek-cek ink dah nak habis. Jadi aku pun tukar la ke ink baru yang adik aku bagi tu. Tetiba printer jadi bebal semacam, lampu printer dok asyik liplap liplap je. Aku dah cuak dan geram masa tu sebab nampak bebenar printer nie buat hal lagi. Disebabkan hal sebegini berlaku lagi, watak detektif conan pun muncullah dalam diri nie. Punyalah dok belek-belek nak tengok apa yang rosak dari pukul 4 or 5 petang tadi sampai lepas aku habis makan malam dalam pukul 7.30 malam, tak betul-betul jugak. Lepas dah beli makan malam tu, aku betulkan lagi sekali. Cabut ink, pasang balik, tutup buka printer, off on laptop tapi tak boleh-boleh juga.

Masa aku dah malas nak buat (nie ayat menambah perasa je), aku cabut ink hitam aku tu. Ingat nak cabut ink warna sekali tapi tak sempat. Penutup dia tertutup sebab aku tak tahan dia, terus printer aku hidup balik. Ah sudah, mereng ke apa printer aku nie??? Aku test pakai ink hitam lama aku tu, boleh pula printer aku berfungsi. Rasa pelik mula muncul...."Asal dengan ink printer nie?, baru nak guna kot...". Bila tengok balik....

[ ink lama, 1 jan 2014 / ink baru 15 nov 2012 ]

Rupa-rupanya ink baru yang adik aku bagi tu dah tamat tempoh....dah expired. Punya la aku pening apasal printer aku nie buat pasal lagi, tengok-tengok ink dia dah expired walaupun masih ada lagi ink hitam dalam cartridge tu. Tak tahu pula aku ink pun ada tamat tempoh. Jadi kesimpulannya, terpaksalah beli ink baru pakai duet belanja sendiri nanti....huhuhuuhu

No comments:

Kisah2 Sebelum Ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...